BILDANALYS

Fotouppgift: 1.  Para ihop två bilder som går att hitta i tidningar eller på nätet. Montera bilderna bredvid        varandra, som en diptyk. Eleven ska kunna i ord förklara varför bilderna, eller vad som gör att bilderna hör ihop. Vid redovisning kan de andra eleverna hjälpas åt att hitta andra gemensamma nämnare.


Montera gärna bilder på en styv kartong för redovisning på annat sätt än via nätet. Till en nätredovisning skullen en mall kunna utformas så eleven kan pricka i vissa förutbestämda kriterier för analysen.
Den här diptyken består av 2 svart-vita fotografier. Båda bilderna innehåller människor som visas som siluetter mot en ljus bakgrund. I båda bilderna finns det stolpar som reser sig från marken och upp mot himlen. Om arbetet redovisas på nätet kan eleven skriva hur den har tänkt, vilka eller vilken gemensam nämnare finns i bilderna. Kamraterna kan kommentera och lägga till fler gemensamma nämnare.


2. Uppstarts uppgiften vi fick göra med kandidaten, Mats? Modifiera den med en tydlig och enkel avprickningsmall, liknande den jag tänkt mig i första uppgiften (kommer fram över). Jag lägger in ett mycket kort bildspel liknande det Mats? visade oss.

3. I par eller tre och tre beskriva en bild i ord. Jag tror uppgiften hette "röda tråden" eller något liknande.

BILDANALYS PÅ UTSTÄLLNING

På olika sätt närma sig bilder via samtal, föreläsning och eget analysarbete.

Steg 1. Via en enkel mall, samma som den jag tänker mig i uppgiften ovan.
Steg 2. Mer via begrepp för att få med språket. Vad ser jag? Vad upplever jag?
Steg 3. Via någon analysmodell.


Syfte med uppgifterna är att lära sig att se för att förstå. Använda egna och andras bilder i det egna bildskapandet. Utveckla det egna bildskapandet via förebilder, samtal och diskussioner. Arbeta med parafraser kan vara en del i bildanalys och i bildskapandet.





Fortsättning följer.





De elever jag undervisar, jag och två kollegor besökte Magasin 3. Vid besöket som bestod i att jag guidade runt och samtalade kring ca 7 bilder utifrån en lathund, jag arbetat fram, som eleverna fick använda när de själva skulle tolka och analysera ett verk. Många gillade att ta hjälp av lathunden. Jag kommer att modifiera den för framtida bruk. Jag lägger ut lathunden och några elevanalyser inom det snaraste.