torsdag 3 februari 2011

ATELJÉFOTOGRAFERING

Vi hann som sagt inte med att arbeta i fotoateljé förra veckan. Tänkte bara att göra en snabb komma ihåg hur man gjorde test. Jag tittade i "Runes" kompendie och ställde upp 2 lampor 45 grader mot motivet. En svart bakgrund och en vit, lite olika inställningar i kameran.

Min ateljé. Inte lika fin som Kristers, men jag tror att vi klarar oss bra ändå. Många andra har kanske inte möjlighet att ordna till en fungerande studio för film och foto. Alla bilder är fotograferade i JPEG, jag undvek RAW den här gången eftersom jag använde en Nikon kamera och vet inte om den finns uppgraderad i Photoshop.

En gammal avdankad vattenkanna fick agera modell. Först mot vit bakgrund och lite mjuktt ljus.

Samma svarta kanna mot svart bakgrund. Det blev något fel i inställningen. Fotograferade med Nikon D60 och hade elever runt omkring. Kul ändå med den silvriga tonen. Om det hade varit mitt mål att få till det så här hade man ju blivit nöjd. Fotograferad i mjukt ljus.

Samma kanna, men fotograferad i hårt ljus. Glömde som vanligt att titta på bilden i kameran. En olat som är kvar från den analoga tiden. En del samlare skulle vara nyfikna på vattenkannan. Enligt en expert fick jag höra att värdet kan vara flera tusen kronor. Hemma hos mig har den bara samlat damm och hjälpt till med vattning.

1 kommentar:

  1. Vilka fina foton, Anders! Kul att se din lilla fotostudio. Får bli nått liknande på Åsö, såvida jag inte lånar av komvux. De har en riktig studio!

    SvaraRadera