tisdag 28 september 2010

Andra pedagogiska bloggar

Jag har titta lite närmare på tre av de bloggar vi blev tipsade om.

1. Skolväskans blogg.

Jag tycker det är för mycket information på bloggen. Det går lite långsamt att ladda upp sidorna. Bloggen verkar inte vara en sida för elever, den vänder sig till arbetskamrater ute på skolorna. Joacim Thornström är den som har gjort bloggen, han är lärare i Ma/No, men arbetar på utbildningsförvaltningen i Ystad. En typisk Ma/No lärares upplägg, lite stel med mycket teknik, lite stel i layouten. Jag tycker bloggen är lite väl omfattande, innehållet kanske inte är det vi kommer att arbeta med. Jag följer helst en annan blogg under kursen.

2. Omvärldsbloggen.

En blogg som skolverket står bakom, Stefan Pålsson sköter bloggen. Bloggen vänder sig till lärare och skolfolk, den innehåller ett stort arkiv nyttiga länkar inom många olika områden. Det här kan vara en blogg att följa, men väldigt omfattande innehåll gör det svårt att hitta. Bra med en sökfunktion. Eftersom den inte innehåller någon form av elevkommunikation är bloggen lite utanför vad jag tror vår utbildning kommer att handla om.

3. Broängens ettor. En kommunalskola i Botkyrka.

Alla barn har tillgång till varsin dator och kan utan problem skriva på bloggen. En tydlig blogg för processbloggande. Eftersom alla har en dator ser jag inga andra flaskhalsar än teknikstrul. Det verkar som om alla bilder och texter är sådan lärarna och eleverna har skapat, då bör det inte finnas något problem med upphovsrätten.
En väldigt välkomnande blogg, ett vårdande och eleven i fokus tänkande. Tekniken möter människan i en bra symbios. En bra blogg som bör inspirera andra att arbeta med datorn och bloggar i skolvardagen. En stor och stökig klass i en skola med små resurser kommer nog att ha svårigheter att arbeta på det sätt man gör på Broängen.
En blogg värd att följa, den teknik de presenterar är det vi arbetar med, kan jag tänka mig! Film, bilder, text och möjlighet till inlägg och kommentarer.

Anders Gustafsson

1 kommentar:

  1. Vi har samma tankar kring skolväskan och jag gillade också Broängens ettor. Omvärldsbloggen har jag inte tittat närmare på, men det verkar som den liknade IT och utbildning som jag har skrivit om. Vi ses imorrn!

    SvaraRadera