måndag 20 september 2010

Verktyg förverkligar

Jag svepte runt med kameran i bildsalen för att i bild visa hur delar av bildsalen ser ut och vad som finns i verktygsväg. Ett litet collage arbete i Photoshop så var bilden färdig. Det viktigaste verktyget finns inte med, mina elever.
Salen är väldigt välutrustad, för er som kom ihåg Guns sal på Valhallavägen så har jag försökt att likna den. Det nya är all modern digitalteknik, annars tycker jag att salen påminner mycket om Guns. I dagsläget saknar jag inget, om så är fallet har vår enhet ekonomi för att ordna det. En del datorer börjar bli lite gamla, men fungerar bra för det vi brukar arbeta med, Photoshop, layout, ordbehandling och skriva ut digitala fotografier. Två skrivare och två scannrar finns att arbeta med. Projektor och en fantastiskt nytt modernt verktyg, en digital overhead. Vi kan redigera film i MovieMaker just nu, men kommer även att kunna erbjuda redigering med hjälp av den nya Mac-datorn. Jag har valt bort att ha datorerna kopplade till internet i bildsalen, på skolan har vi nätkopplade datorer i anslutning till bildsalen. Jag kan ta in bärbara datorer vid behov om någon måste arbeta mot Internet. USB-stickor fungerar ju bra!
Jag tycker att bildberättandet hos de flesta av mina elever är underutvecklat. Ytan och tekniken verkar vara det som gäller och är det viktigaste hos dem. Berättandet sker oftast i form av schabloner och symboler. En och annan elev har utvecklat sitt berättande vilket gör det extra roligt att arbeta. De andra eleverna tar också lärdom av dessa. Jag kan tänka mig att dataspel, foto och digitalabilder som många av eleverna möter lägger "ribban" för hur en bild ska se ut.  Att berätta är inte bara jag som bildlärare som brottas med, även lärarna som undervisar i språk har samma problem. Kunskaper om att berätta får vi med oss från olika håll. Många unga i dag läser inte alla skolans ämnen, läser aldrig böcker, går inte på teater, kanske aldrig ser en konstutställning. De tar av olika skäl inte in kunskaper som de behöver för att kunna berätta, de är väldigt kulturellt, socialt och som människor väldigt tomma. Eller tycker att deras berättelser inte duger. Om det är det digitala, datorer eller samhällssituationen får jag och andra fortsätta fundera över.
Som jag skriver ovan så kan ju bilden vara ett verktyg för det egna berättandet. Förståelse för vild och ett utvecklat bildförråd hjälper oss att bli mer levande och tänkande människor. Bild föder bild! När vi får hjälp att närma oss bilder ser jag det som att vi utvecklas inom många områden. Kunskapsbilden som vi möter inom olika fack är inte bara ett stöd för texten, den ökar förståelsen för det vi läser. samtal under bildskapandet öppnar flera nya världar, vi delar med oss och tar till oss. Samtalen blir också ett tillfälle för allmänbildning.
Att använda bilder för att förklara matematik gör att de som "hatar matte" börjar "hata matte" lite mindre, de börjar förstå. Ett engagemang kring bilder och bildskapande kan få eleven att se bilder på annat sätt än det som bara finns som yta. Ett sätt att öka det emotionella och tänkandet.

4 kommentarer:

  1. Jag vill göra vinjettbilden mindre. Måste jag göra den mindre i Photshop eller liknande program, eller kan jag göra det i Blogspot?

    SvaraRadera
  2. Du har ju lyckats att få in en jättesnygg bild! Och skrivit massor. Jag måste gå in och läsa mer senare idag och kommentera ordentligt. Jag tror att du kan fixa till storleken på bilden i blogspot.

    SvaraRadera
  3. Gillar din sida. Färgen. Om bilden, så visade Elias (min son) mig att förminskning görs i Photoshop, sedan in med den på sidan.
    Ska läsa din text igen senare o kommentera!

    SvaraRadera
  4. Många kloka tankar om hur vi använder teknik och att utan samtal om vad vi ser och gör blir vår förmåga att uttrycka oss begränsad. Vi behöver få en jämnvikt i tillvaron för att kunna tillgodogöra oss nya kunskaper.

    SvaraRadera