måndag 27 september 2010

Verktyg är begrepp!

Verktyg eller redskap kan vara  intellektuella, språkliga, fysiska, kulturella och psykologiska.

De intellektuella redskapen har vuxit fram under historien inom ovan nämnda områden och är grunden för hur vi är som människor och hur vi samspelar med andra. Det författaren beskriver i boken "Lärande och kulturella redskap" beskriver som artefakter, alltså våra fysiska redskap som människan har tillverkat för att göra överlevandet mer enkelt är en typ av verktyg och redskap.
Till våra arketyper måste vi koppla ett annat verktyg, förståelsen för hur dessa ska användas. Kunna läsa en manual eller ha med sig med ärvda kunskaper om hur artefakter fungerar. Jag vet vad en lie är och vad den är till för. Jag har lärt mig att använda den genom att titta hur andra gör. För att bli duktigare, riktigt förstå hur den fungerar måste jag gå i lära hos en som kan tekniken och vet hur arbetet ska utföras. Lien är ett verktyg, det jag har studerat är ett annat verktyg och en förfinad form av verktyg är undervisningen mot ett förädlat användande av verktyget lie. På så sätt har jag ett fysiskt verktyg, också kunskapen om hur verktyget på bästa sätt ska användas, det intellektuella verktyget.

1 kommentar:

  1. Anslag som sticker ut! Snygg blogg. Subjektet för utbildningen är barn och ungdomar. Jag ser fram mot att få följa din tankar och idéer på hur man kan stärka elevers bildberättande. Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera