måndag 17 januari 2011

DIGITAL ISTID

Min måndag, tid för eget arbete med blogg, hemsidor och lite läsa. En hel dag framför sig med roliga saker. Så här.. Jag har en bärbar PC hemma för att arbeta med Word filer, PDF mm. En Mac dator också bärbar där jag gör alla bildarbeten, Adobes program finns där. På jobbet har jag en dator ansluten till Volvo IT, vilket j....la skämt. En PC med Photoshop och scanner, en del gamla Word filer och Jpeg bilder finns på den datorn som inte är nät ansluten. Jag har en Mac som går att ansluta till nätet men ligger utanför Volvo IT:s område. Alla dessa datorer för att få till en hemsida, jag blir tokig. USB stickor med filer och bilder måste också till. Jag gillar verkligen uppgiften med att göra hemsidor, tycker nog att jag har lärt mig en del. Fem datorer som måste användas för att skapa en hemsida, jag får organisera mig bättre i framtiden.

Nu till dagen, måndag den 17:e.....
Förra veckan hade jag problem med Volvo IT, en hårddisk fick bytas, allt var fixat. Det gick inte att logga in, allt var fixat, nätverket kändes inte av allt var fixat efter en natts inkörning av den nya hårddisken och alla andra installationer. På fredagen gick jag hem när allt var fixat, skönt att skolans system äntligen fungerar. Tack Volvo och Stockholms stad, min digitala vardag är räddad. Pust och stön.
Tar mig till jobbet vid ett tiden för att föra över några filer till en USB sticka, filerna ska användas till de hemsidor jag håller på med. Till min fasa! Hela hemkatalogen är försvunnen, Ringer support igen, efter en timmes telefonkontakt sa den trevlige unge mannen att ärendet måste skickas vidare. Fortfarande inga filer. När vi ska bestämma hur arbetet ska fortskrida lägger telefon jä......len av. Det jag hann med på eftermiddagen var att scanna in två bilder, bra jobbat.
Iväg på kvällen till ett stimulerande judopass utan ettor och nollor.

God natt alla datavänner!

4 kommentarer:

  1. Visst är det kul ibland. Hoppas hemkatalogen dyker upp.
    Bra skrivet om digitala kompetensen.

    God natt!

    SvaraRadera
  2. En härlig bild över den digitala vardagsvärlden, tur att det finns en verklighet där man kan återhämta sig. Motion är livet själv ska jag gå på min första "alla kan sjunga kör" får väl se om det är avkoppling eller bara hallelulja!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Anders. Ibland kan livet vara så jävligt som du beskriver det. Ibland önskar jag att livet var lite mer analogt (fågelskådning, lite brottning med gubbarna eller bara sitta o glo någon stans)för ibland gör man inte annat än jävlas nmed teknik. Satt själv som ett ufo framför dreamweaver innan jag kom ihåg hur det funka.
    För långt lov skulle jag gissa.

    SvaraRadera
  4. Visst är det jävligt! Jag tog med mig min bärbara med photoshop till skolan för att vi skulle göra porträtt med tröskelvärdet. Jättekul med en ny uppgift, eleverna var inspirerade och jag likaså. Oj då, sen försöker en elev komma ut på nätet. jag tar hem datorn igen och vad har hänt? Jo, nu kommer jag inte ut på trådlösa nätverket hemma. Går ner till min lite mer tekniska granne, men han lyckas inte heller. Jag måste tydligen skapa en ny anslutning. Har ingen aning om vad eleven gjorde, om han raderade nåt? Datorn har ialla fall annat IP.nr och vill inte söka.
    Tekniken sätter ibland krokben för oss, små enkla grejjer som man inte kan fixa själv.
    Men vi kommer igen, eller hur?

    SvaraRadera