fredag 14 januari 2011

DIGITAL KOMPETENS

Ole Erstad funderar kring påståendet att ungdomar ofta beskrivs som kompetenta användare av digitala medier, och ställer frågan är det så?
Ja det stämmer nog, men som han också frågar, vad är det för typ av kompetens man pratar om?
Några exempel kan vara på sin plats att fundera kring. En pojke som har varit och är till viss del så kallad "hemmasittare" sedan han var 11 - 12 år gammal. Han har spelat on-line spel, deltagit i communities och haft social kontakt via hemsidor, mail och chatforum, med vänner över hela världen. Enda kontakten har varit den digitala gemenskapen. Han är sk. expert på den typen av digital hantering och klarar även av att på någon nivå kommunicera med personer från andra länder. Han bestämmer t.ex tid för möten och kan förstå online spelens regelverk mm. Han besitter mycket stor kompetens inom sitt område.
Samma elev vill nå betyg i gymnasieskolans kurs i Data. Hans brist på studieteknik och hans studieovana var några orsaker till att han inte klarade kursens mål. Han fick vid ett annat tillfälle en uppgift att rensa några datorer på text och bildfiler och föra över dessa till annat lagringsutrymme. Med stora svårigheter och mycket handledning kunde han nästan utföra uppgiften. Vad var anledningen? Tråkighetsfaktorn! Ingen direkt stimulans! Ja han har viss digital kompetens, men han har stora brister i allmän vardaglig digital hantering.
Andra elever visar på liknande färdigheter. De fungerar bra tillsammans med likasinnade via nätet, men i det analoga livet har de svårigheter. Vanliga färdigheter som att hantera Office paketets verktyg och att utföra digitala uppgifter av hantverks karaktär anser de vara för svåra eller saknar intresse av att utföra. Jag vet inte vad orsaken är!
Någon orsak kan vara brist på studieteknik och ovan att klara sina studier. Andra orsaker kan vara brist på omedelbar stimulans eller ett tydligt önskat mål, som tycks erbjudas i olika digitala spel.

Författarens försök att reda ut begreppet digital kompetens väcker många frågor och funderingar. Vad är kvalitet? Vad behöver vi medborgare kunna? Mallen på sid. 59 är ett bra försök att åskådliggöra begreppet. Likaså de olika sammanfattningarna i slutet av texten.
Jag känner oro för att människor isoleras och hamnar i ett utanförskap, både de med datorvana och de som lever sina liv med stöd av datorn och nätet. Även om sociala forum erbjuds och används flitigt, upplever jag hos många av mina elever en socialinkompetens. Det förkommer grov mobbing och grova trakaserier som på något märkligt sätt accepteras för att det görs på nätet.

Slutkläm.
Datorn och internet är ju bara andra artefakter än de som fanns innan PC och Mac gjorde intåg i våra hem och skolor. De erbjuder andra kvaliteter och möjligheter, men traditionella kunskaper i studieteknik, analysförmåga, läs och skrivfärdigheter och förmåga att granska innehåll måste även i dataåldern finnas med i det författaren menar är digital kompetens. Vilket han också gör. Medborgare idag som kan ladda ner, legalt eller illegalt, men inte klara av att göra sina bankärenden.Saknar viss digital kompetens, men besitter en annan.

3 kommentarer:

  1. Ja, vi behöver nog styra upp vad digital kompetens ska innefatta och inte bara ta för givet att våra elever kan "allt" inom datorer. Som du skriver kan de ha stor kunskap inom vissa områden, men kan ha stora luckor också. Jag är, som du, rädd för att genom detta digitala användande skapas socialt inkompetenta medmänniskor. Men du har en poäng med att Måns kommentar gav mig eld i baken! Även om den var digitalt sänd...och inte personlig.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du verkligen satte huvet på spiken vad gäller de elever vi har idag. Vi har ett gäng 'lustbarn' i våra skolor som gör det de tycker är lustfullt engagerat men har svårt att ens klara av uppgiften om lusten saknas. Man kan verkligen fråga sig hur vi ska möta dessa elever, är Gy11 svaret?

    SvaraRadera
  3. Apropå svårfångade reflektioner så håller jag med föregående kommentarer om att du verkligen har träffat rätt. Visst kan man bli orolig?! Inte minst för att man ska känna ansvar för hur detta ska "styras upp".
    Vi får ta en cyberdag i taget.

    SvaraRadera